Tuesday, August 15, 2017

CARA NAIKKAN HB RENDAH UNTUK IBU HAMIL

Tiga kali pregnant, tiga kali juga lah kak Z mengalami masalah HB rendah. Banyak kali juga lah berulang alik ke klinik bagi memastikan bacaan hemoglobin tu bertambah.

Hb rendah mungkin berpunca daripada

✔Kekurangan Iron – Berlaku bila badan kekurangan zat besi untuk menghasilkan hemoglobin yang mencukupi.  Hemoglobin adalah protein dalam sel darah merah. Ianya mengangkut oksigen daripada paru-paru ke seluruh tubuh badan. Anemia jenis ini paling kerap dihadapi kebanyakan ibu hamil.

✔Kekurangan Asid Folik – Asid Folik adalah sejenis Vitamin B. Tubuh perlukan Asid Folik untuk menghasilkan sel-sel baru, termasuklah sel-sel darah merah yang sihat. Masa hamil, wanita perlukan lebih Asid Folik. Kekurangannya menyebabkan badan tak dapat hasilkan sel darah merah yang mencukupi. Kekurangan Asid Folik juga boleh menyebabkan kecacatan kelahiran seperti spina bifida dan kekurangan berat masa lahir.

Di awal kehamilan, Kak Z mengalami mabuk teruk sampai tak boleh makan apa pun. Asyik muntah je.

Bila dah melepasi fasa mabuk teruk tu, cubalah makan makanan yang membantu menaikkan Hb seperti kerang, sayur hijau dan lain-lain.

Di samping tu, doktor nasihatkan juga ambil suplimen zat besi dan asid folik  Baru lah kak Z start suplimen VITALEA (kaya dengan iron /zat besi) & B COMPLEX(juga mengandungi asid folik) secara konsisten.

Alhamdulillah, bacaan Hb meningkat dari 9 menjadi 11 ke atas. Okay lah tu kan?

Bahaya tau masalah Hb rendah ni. Banyak risiko dan boleh memudaratkan
 ibu dan anak dalam kandungan. Kalau ada masalah Hb rendah jangan ambik mudah. Cepat-cepat cari penyelesaian tau supaya tak menyesal kemudian hari.

Kak Z
0136014583

#gempakbintang
#fantastic4
Share:

0 comments:

Post a Comment

Saya Azura

Bonjour & Welcome

Saya ibu kepada 3 orang putera dan seorang puteri. Menyertai Shaklee sejak tahun 2013 dan berada dalam rank Supervisor. Saya bersedia memberikan perkhidmatan terbaik untuk anda..

Follow Azura

Paling diminati