Thursday, November 7, 2013

Pantang Larang Vitamin


"Ish...aku makan vitamin ni dah lama tapi takde apa2perubahan pun..membazir duit je.."

Ada tak yang rasa makan vitamin tapi takda apa2 manfaat kepada diri sendiri? Mungkin ada yang rasa macam ni.Okay, apa kata kalau kita check dulu list pantang larang vitamin ni...

Minum air kosong secara konsisten
Jangan abaikan pengambilan air kosong apabila mengambil vitamin ye kawan2. Kenapa? Kita perlukan air kosong supaya penyerapan vitamin oleh tubuh berlaku dengan lebih baik selain mengurangkan kesan Healing Crisis. Apa itu Healing Crisis? Saya akan kongsi dengan anda dalam next entry ye.

Elakkan makan vitamin bersama ubat
Seandainya anda sedang mengambil sebarang ubat atas nasihat doktor, elakkan dari makan ubat bersama vitamin. Makan vitamin bersama ubat akan menyebabkan darah bercelaru dan tidak dapat menyerap vitamin dengan baik. Cuba sediakan jadual untuk makan vitamin dan ubat secara teratur atau pun mengambil jarak masa makan ubat dan vitamin di antara 2 ke 3 jam.

Kurangkan kafein
FYI, pengambilan kafein boleh merosakkan vitamin sedia ada dalam badan. Dengan itu, pengambilan minuman berkafein yang tinggi secara berterusan boleh membazirkan vitamin yang kita amalkan.

Elakkan makan vitamin sekaligus dalam satu masa
Apabila makan vitamin sekaligus, ini akan meningkatkan kepekatan darah hanya pada masa-masa tertentu sahaja. Ramai yang suka amalkan perkara ini sebelum waktu tidur sedangkan masa masa itu, kita akan kurang minum air. Seperti tadi, saya sarankan agar anda buat jadual makan vitamin secara teratur. Ini bagi mengelakkan buah pinggang dibebani pada satu-satu masa tertentu sahaja.

Pantang larang makan vitamin
Vitalea (zat besi) tidak boleh diambil dengan air susu/ostematrix/esp /pil kalsium kerana boleh menggangu penyerapan zat besi itu.

Vita E dan GLA Complex (dalam GLA Complex ada vitamin E) tidak boleh diambil dengan alfafa kerana alfafa boleh mengganggu penyerapan vitamin E dalam tubuh badan manusia.

Pesakit dan keadaan di mana TIDAK BOLEH mengambil vitamin dan suplimen seperti berikut
Pesakit SLE atau lupus : Alfafa

Pesakit Talasemia : Vitalea

Ibu Mengandung : Vita E, Alfafa, GLA Complex, Vivix, Cinch, Carotamax, Lecithin, Nutriferon (kecuali atas saranan doktor. Vitamin yang tinggi antioksidan tidak digalakkan diambil di awal kandungan kerana dikhuatiri berisiko untuk keguguran. Imunisasi ibu memang rendah pada awal kehamilan untuk memberi laluan bayi membesar dalam rahim si ibu. Maka vitamin yang tidak boleh diambil seharusnya dihentikan sebaik sahaja mengetahui diri hamil.

Ibu Menyusu : Cinch (disarankan diganti dengan ESP kerana kandungan kalori yang rendah dalam Cinch tidak cukup untuk keperluan kalori ibu menyusu) dan juga Vivix.

Untuk sebarang konsultasi/pertanyaan/pesanan, sila hubungi :
Zura (SID. 930120)
sms/whatsapp : 019-
6241209/013-6014583
FB Page : MY Super Health
Email : mysuperhealth@yahoo.com.my
Share:

0 comments:

Post a Comment

Saya Azura

Bonjour & Welcome

Saya ibu kepada 3 orang putera dan seorang puteri. Menyertai Shaklee sejak tahun 2013 dan berada dalam rank Supervisor. Saya bersedia memberikan perkhidmatan terbaik untuk anda..

Follow Azura

Paling diminati