Friday, November 29, 2013

Vitamin Cantik dan Sihat Semulajadi

Tubuh kita memerlukan pelbagai jenis vitamin untuk kesihatan dan kecantikan semulajadi. Sumber vitamin yang paling mudah diperolehi adalah melalui makanan. Hari ni saya nak share sikit tentang vitamin-vitamin yang boleh diperolehi dari sayur-sayuran dan buah-buahan.


Vitamin A
Menjadikan kulit lebih halus dan membantu mengekalkan kesihatan mata
Sumber : tembikai, anggur, aprikot, lobak merah, brokoli, keledek, bayam, labu dan telur

Vitamin B
Mencegah kulit daripada terlalu berminyak dan berjerawat. Selain itu, vitamin B juga dapat membantu meningkatkan kualiti rambut serta kulit selain metabolisme badan
Sumber : pisang, avokado, kacang, telur,susu, bijirin, ayam, tuna dan kerang

Vitamin C
Mengurangkan kemunculan parut, luka dan lebam kerana berupaya menghasilkan kolagen secara semula jadi yang baik untuk kulit. Malah vitamin C juga baik untuk sistem imun tubuh.
Sumber : buah-buahan sitrus, beri, epal, tembikai, nanas, tomato, bayam, kubis, capsicum, brokoli

Vitamin D
Membantu kulit memerangi masalah kekeringan, selain membantu kamu mendapatkan tulang dan gigi yang sihat.
Sumber : produk susu dan tenusu, tuna, salmon, sinaran matahari pagi(10-15 minit tiga kali seminggu)

Vitamin E

Membantu mengurangkan parut, radang dan rengsa pada kulit. Selain itu, vitamin E juga kaya dengan anti oksidan yang baik untuk menangani kulit kering dan tidak bermaya.

Sumber : Jus buah-buahan, asparagus, bayam, brokoli dan kekacang

Vitamin K
Membantu mengatasi masalah lingkaran gelap di bahagian bawah mata
Sumber : Bayam, sawi, parsli, daun salad hijau, tauge, kubis dan brokoli

Walaubagaimanapun, tahukah anda bahawa buah-buahan dan sayur-sayuran mungkin tercemar akibat racun serangga atau bahan kimia lain? Tak semua lah. Bukan lah kata tak bagus makan buah-buahan dan sayuran tapi pastikan sumbernya adalah semulajadi tanpa bahan-bahan berbahaya , okey? 

have a nice day, peeps.. :-)

Superummi Zura,
SID 930120
FB : MY Super Health
0196241209 / 0136014583
Share:

Saturday, November 23, 2013

Kecantikan : Antara Mitos dan Logik


Mitos : Hanya menggunakan losen pelindung ultra ungu ketika panas terik
Logik : Walaupun cuaca kelihatan mendung, sinaran ultra ungu tetap terpancar menembusi awan yang membahayakan kulit. Oleh itu, gunalah pelindung ultra ungu walaupun cuaca kelihatan redup

Mitos : Jarang cuci muka menyebabkan jerawat timbul
Logik : Cuci muka dengan kerap akan membuatkan kulit wajah menjadi lebih kering, malah menggalakkan lebih banyak minyak dihasilkan secara semulajadi. Jadi, cukuplah dengan mencuci wajah dua kali sehari menggunakan pencuci muka yang sesuai dengan kulit

Mitos : Mencukur bulu kakimembuatkan bulu roma tersebut tumbuh lebih lebat
Logik : Teknik bercukur yang salah membuatkan bulu roma baru kelihatan lebih banyak kerana potongan tidak sampai ke hujung akar. Umumnya, bilangan bulu roma tidak akan bertambah atau berkurang tanpa menggunakan ubat-ubatan khas atau berlakunya perubahan hormon

Mitos : Potong rambut pendek akan membuatkan rambut lebih cepat panjang
Logik : Tentu sekali tidak benar kerana pusat pertumbuhan rambut berada pada akar. Apabila rambut dipotong sama panjang, kadar pertumbuhan menjadi serata yang mana kelihatan seperti lebih cepat panjang

Mitos : Semakin banyak buih, tanda syampu berkualiti
Logik : Penghasilan buih yang banyak sama sekali tidak boleh dijadikan kayu pengukur untuk menentukan kualiti sesuatu syampu tersebut. Sebaliknya, penggunaan syampu yang kurang menghasilkan buih mempunyai kesan lebih lembut untuk kulit kepala


Superummi Zura,
SID 930120
FB : MY Super Health
0196241209
Share:

Wednesday, November 20, 2013

Sedapnya coklat!!

Sedapnya coklat! Yummyyy!

Coklat menjadi snek kegemaran segenap lapisan masyarakat di seluruh dunia. Pun begitu, pernahkan anda terfikir tentang khasiat yang terkandung dalam coklat?
  • Coklat mengandungi theobromine dan kafein yang membantu membekalkan tenaga. Dikatakan 15 gram coklat mampu menyimpan tenaga bersamaan dengan berjalan kaki sejauh tiga kilometer.
  • Kandungan anti pengoksidaan dalam coklat dikatakan tiga kali lebih tinggi daripada teh hijau. Malah, coklat juga kaya dengan vitamin A, B1, C, D, E serta zat pemakanan seperti zat besi, kalium dan kalsium.
  • Makan coklat dikatakan dapat mengurangkan kesakitan semasa datang haid. Malah menikmati sekeping coklat juga boleh menyebabkan seseorang itu berasa lebih tenang dan gembira.
  • Bagi yang sedang berdiet, coklat hitam adalah snek yang sesuai untuk kamu kerana tidak mengandungi lemak tepu, kurang gula serta mempunyai jumlah kalori yang rendah.
  • Khasiat sekeping coklat hitam standing dengan empat cawan teh hijau atau enam biji epal yang mana sangat sesuai bagi kamu yang sedang berusaha mengurangkan berat badan.

Telah dibuktikan bahawa tiada makanan tertentu yang boleh menggemukkan atau sebaliknya. Peningkatan berat badan adalah bergantung kepada jumlah yang dimakan.

Bagaimanapun, jika tidak dikawal boleh mengundang kepada peningkatan berat badan terutama kepada penggemar coklat susu dan putih yang mengandungi gula tinggi berbanding coklat hitam. Jadi, makan lah coklat secara berpada-pada ye.. 

Superummi Zura,
SID 930120
FB : MY Super Health

0196241209
Share:

Thursday, November 14, 2013

Healing Crisis Suplimen

Assalamua'laikum semua..
Seperti yang dijanjikan dalam entri sebelum, kali ni saya nak highlight 
sikit pasal Healing Crisis..

Healing Crisis adalah kesan sampingan sementara yang berlaku apabila
baru sahaja mengamalkan pengambilan suplimen tertentu. Di antaranya :

MATA DAN TELINGA

  • mata merah, gatal - toksin tinggi di jantung
  • penglihatan kabur - jantung sedang mengawal selia
  • menitiskan air mata - emosi tak stabil
  • tahi mata - keasidan tubuh yang tinggi
  • tekanan di kelopak mata dan bergerak - tanda stress
  • tahi telinga - tahap toksin yang tinggi di ginjal
  • tinnitus - mengawal selia ginjal yang lemah
HIDUNG DAN TEKAK

  • Selsema dan demam - keasidan tinggi
  • Bersin - proses detoksifikasi oleh tekak
  • tekak kering - detoksifikasi
  • hidung tersumbat - kadar toksin tinggi di peparu
  • batuk - (batuk berkahak) ; detoksifikasi oleh tekak,
  • (batuk kering) ; detoks oleh tekak dan peparu
  • sakit tekak - tahap toksin tinggi
KULIT
  • jerawat - detoksifikasi oleh hati, usus dan endokrin  
  • rambut gugur - fungsi ginjal yang lemah
  • peluh berbau atau masin - tahap toksin dan tahap asid urea tinggi
  • kulit luka dan berair - detoksifikasi
KAKI DAN TANGAN
  • sakit sendi - tubuh sedang mengawal selia dan menyerap nutrien
  • sakit bahu - peredaran dah yang lemah
  • sakit tumit - sistem reproduktif yang lemah
  • kebas - peredaran darah yang lemah
  • tapak kaki rasa terbakar - insomnia
  • ibu jari kaki gatal - terlalu banyak makanan MSG
  • atau ubat - ubatan
KEPALA
  • pening - mengawal selia anemia
  • sakit kepala & rasa angin meniup dalam telinga - mengawal selia migrain
  • bernanah di kepala - detoksifikasi
  • teramat pening - tekanan darah yang serius
KENCING
  • kerap kencing - sisa berlebihan dalam ginjal
  • kencing mengandungi bahan berserbuk - pengeluaran batu karang
  • kencing berminyak - sisa lemak berlebihan dalam ginjal
  • warna kencing keruh kuning - detoksifikasi
  • kencing berdarah - batu karang atau ginjal rosak (ambil lebih Alfafa, 
  • Omega guard dan lecithin)
NAJIS
  • najis berdarah - akibat proses detoks terlalu pantas  
  • cirit birit - reaksi detoks normal usus
  • najis berwarna hitam - pengeluaran najis dan toksin dalam usus
  • sembelit - metabolisma terlalu cepat atau kurang bendalir
  • kentut - simptom peningkatan bakteria baik
TUBUH
  • sakit sebahagian tubuh - mengawal selia nadi dan saraf
  • kejang tiba - tiba - organ lain mengawal selia
  • tubuh rasa ketat - proses peredaran asas
  • selera kuat - tanda jangka pendek sel menjadi lebih sihat
  • penat dan malas - tahap keasidan tubuh yang tinggi
  • insomnia - kawal selia sel - sel tubuh
  • tubuh rasa panas - tahap keasidan tubuh yang tinggi
Simptom - simptom ini berbeza antara individu dan akan berlalu 1 hingga 2 minggu.
Dalam jangka masa healing crisis ni, minumlah banyak air bersih, rehat
secukupnya dan makanlah lebih sayuran dan buah - buahan. 



Untuk sebarang konsultasi/pertanyaan/pesanan, sila hubungi :
Zura (SID. 930120)
sms/whatsapp : 019-6241209/013-6014583
FB Page : MY Super Health
Email : mysuperhealth@yahoo.com.my



Share:

Thursday, November 7, 2013

Pantang Larang Vitamin


"Ish...aku makan vitamin ni dah lama tapi takde apa2perubahan pun..membazir duit je.."

Ada tak yang rasa makan vitamin tapi takda apa2 manfaat kepada diri sendiri? Mungkin ada yang rasa macam ni.Okay, apa kata kalau kita check dulu list pantang larang vitamin ni...

Minum air kosong secara konsisten
Jangan abaikan pengambilan air kosong apabila mengambil vitamin ye kawan2. Kenapa? Kita perlukan air kosong supaya penyerapan vitamin oleh tubuh berlaku dengan lebih baik selain mengurangkan kesan Healing Crisis. Apa itu Healing Crisis? Saya akan kongsi dengan anda dalam next entry ye.

Elakkan makan vitamin bersama ubat
Seandainya anda sedang mengambil sebarang ubat atas nasihat doktor, elakkan dari makan ubat bersama vitamin. Makan vitamin bersama ubat akan menyebabkan darah bercelaru dan tidak dapat menyerap vitamin dengan baik. Cuba sediakan jadual untuk makan vitamin dan ubat secara teratur atau pun mengambil jarak masa makan ubat dan vitamin di antara 2 ke 3 jam.

Kurangkan kafein
FYI, pengambilan kafein boleh merosakkan vitamin sedia ada dalam badan. Dengan itu, pengambilan minuman berkafein yang tinggi secara berterusan boleh membazirkan vitamin yang kita amalkan.

Elakkan makan vitamin sekaligus dalam satu masa
Apabila makan vitamin sekaligus, ini akan meningkatkan kepekatan darah hanya pada masa-masa tertentu sahaja. Ramai yang suka amalkan perkara ini sebelum waktu tidur sedangkan masa masa itu, kita akan kurang minum air. Seperti tadi, saya sarankan agar anda buat jadual makan vitamin secara teratur. Ini bagi mengelakkan buah pinggang dibebani pada satu-satu masa tertentu sahaja.

Pantang larang makan vitamin
Vitalea (zat besi) tidak boleh diambil dengan air susu/ostematrix/esp /pil kalsium kerana boleh menggangu penyerapan zat besi itu.

Vita E dan GLA Complex (dalam GLA Complex ada vitamin E) tidak boleh diambil dengan alfafa kerana alfafa boleh mengganggu penyerapan vitamin E dalam tubuh badan manusia.

Pesakit dan keadaan di mana TIDAK BOLEH mengambil vitamin dan suplimen seperti berikut
Pesakit SLE atau lupus : Alfafa

Pesakit Talasemia : Vitalea

Ibu Mengandung : Vita E, Alfafa, GLA Complex, Vivix, Cinch, Carotamax, Lecithin, Nutriferon (kecuali atas saranan doktor. Vitamin yang tinggi antioksidan tidak digalakkan diambil di awal kandungan kerana dikhuatiri berisiko untuk keguguran. Imunisasi ibu memang rendah pada awal kehamilan untuk memberi laluan bayi membesar dalam rahim si ibu. Maka vitamin yang tidak boleh diambil seharusnya dihentikan sebaik sahaja mengetahui diri hamil.

Ibu Menyusu : Cinch (disarankan diganti dengan ESP kerana kandungan kalori yang rendah dalam Cinch tidak cukup untuk keperluan kalori ibu menyusu) dan juga Vivix.

Untuk sebarang konsultasi/pertanyaan/pesanan, sila hubungi :
Zura (SID. 930120)
sms/whatsapp : 019-
6241209/013-6014583
FB Page : MY Super Health
Email : mysuperhealth@yahoo.com.my
Share:

Sunday, November 3, 2013

Promosi November : VIVIX Beli 6 Percuma 1

Alhamdulillah, bulan November datang lagi.. Pejam celik pejam celik, dah nak masuk tahun 2014 tak lama lagi kan.. Apa pun, hari ni saya nak inform kepada semua yang bulan November 2013 ni, Shaklee mempromosikan produk terhebatnya iaitu Shaklee dengan pembelian 6 botol akan mendapat sebotol Vivix secara percuma..


Mesti pembaca semua tertanya-tanya, apa yang istimewanya tentang Vivix ni kan? Ini ada beberapa kebaikan Vivix yang saya nak kongsikan dengan semua..

  • Merendahkan tekanan darah
  • Meningkatkan tenaga
  • Membaiki kehidupan seksual
  • Meningkatkan pengeluaran sperma
  • Memutihkan kulit dan mengurangkan pigmentasi
  • Mengurangkan kedutan kulit
  • Membantu melawan dan mencegah kanser
  • Merendahkan paras kolestrol
  • Menguatkan tulang
  • Melambatkan penuaan
  • Mengawal dan mengatur paras gula
  • Anti depressi
  • Menstabilkan emosi
  • Mengatur estrogen
  • Mengurangkan tanda penuaan
  • Membantu menangani glaukoma
  • Membantu mengurangkan kesakitan akibat artritis
  • Anti radang
  • Menguatkan memori
  • Mencegah pertumbuhan tumor
  • Mengurangkan uban dan rambut gugur
  • Mengurangkan alahan dan asma
  • Menyihatkan sel badan
  • Membantu mengurangkan jaundis
  • Mencegah Alzheimer
  • Mencegah penyakit prostat
  • Meningkatkan kualiti tidur
  • Kulit yang elastik dan cantik
Banyak betul manfaat Vivix ni dalam sebotol tu kan?  Kalau anda  beli 2 botol, anda akan dapat menjadi ahli Shaklee secara percuma! Jangan lepaskan peluang ni tau. Bukan selalu Shaklee buat promosi Vivix ni.. :-)

Untuk sebarang pertanyaan/pesanan, sila hubungi :
Azura (SID. 930120)
sms/whatsapp : 0136014583
FB :  MY Super Health
email : mysuperhealth@yahoo.com.my
Share:

Saya Azura

Bonjour & Welcome

Saya ibu kepada 3 orang putera dan seorang puteri. Menyertai Shaklee sejak tahun 2013 dan berada dalam rank Supervisor. Saya bersedia memberikan perkhidmatan terbaik untuk anda..

Follow Azura

Paling diminati

Google+ Followers