Saturday, April 15, 2017

CARA MERAWAT MASALAH KEMATU ATAU KETUAT

Sejak kebelakangan ni, kak Z selalu rasa sakit-sakit di tapak kaki.. bila check, kelihatan ada bahagian tapak kaki yang keras kulitnya. Bila search di internet, memang confirm kaki kak Z ada ketuat..

Huhuhu... rasa sakit bila pakai kasut sarung. Berdiri lama pun sakit juga. Jadi kak Z pun jumpa doktor untuk dapatkan kepastian dan nasihat. Doktor cadangkan kak Z sapu bahagian ketuat tu dengan sejenis ubat tapi bukan sapu gitu je tau. Ini caranya;

1. Mula-mula bersihkan kaki dengan air suam dan lap kering-kering

2. Gosokkan bahagian ketuat tu dengan batu pumice yang kasar ataupun alat manicure untuk mengikis lapisan ketuat tu.

3. Sapukan ubat yang doktor dah preskripkan tu. Kak Z guna ubat brand Ellgy. Sapu di bahagian ketuat tu je. Jangan kena bahagian lain. 

4. Dah siap sapu ubat, tampalkan plaster (handy plus) kat bahagian yang dah disapu ubat tu.

Biasanya kak Z apply ubat ni sebelum tidur. Siang kalau kat rumah jarang guna. Kalau keluar rumah baru apply sebab pakai stokin. So terlindung la kaki tu dari segala kekotoran atau basah.

Alhamdulillah, dah semakin kurang lah kesan ketuat tu. Selain dari apply Ellgy ni, kak Z minum ESP juga untuk supaya tapak kaki lebih lembut dan ketuat tu akan cepat lah berkurang, insya Allah..

Kalau kawan-kawan ada masalah yang sama dengan Kak Z, boleh lah cuba cara kak Z ni ye..

Ellgy atau ubat sapu macam tu boleh cari di farmasi. Nak ESP? Cari kak Z... 

ZURA
0136014583
Share:

0 comments:

Post a Comment

Saya Azura

Bonjour & Welcome

Saya ibu kepada 3 orang putera dan seorang puteri. Menyertai Shaklee sejak tahun 2013 dan berada dalam rank Supervisor. Saya bersedia memberikan perkhidmatan terbaik untuk anda..

Follow Azura

Paling diminati