Sunday, January 26, 2014

Petua Sayuran Kangkung



     Baru-baru kita dok heboh dengar cerita pasal kangkung..turun harga la apa la.Meh kita fikir positif apa khasiat kangkung ni ye?ada kegunnan lain ke selain makan buat lauk tu?

Berikut ini adalah beberapa manfaat khasiat kangkung untuk kesihatan tubuh manusia untuk dijadikan herba atau ubat tradisional serta cara ramuannya :


  • Mengatasi sembelit dan mual pada ibu hamil: Ibu hamil dianjurkan untuk sering mengambil tumisan sayur kangkung, kerana banyak mengandungi vitamin untuk pertumbuhan bayi di dalam kandungan.

  • Merawat hidung berdarah: Ambil seikat daun kangkung, cuci kemudian ditumbuk sampai halus, tambah sedikit gula, lepas tu campur dengan air panas, setelah sejuk tapis dan minum ramuan tersebut sebanyak 2 kali sehari.

  • Mengubati sakit kepala: Seikat daun kangkung segar direbus dengan 1 atau 2 gelas air, kemudian minumlah hasil air rebusan tersebut.

  • Mengurangkan kesakitan haid: Sediakan kira-kira setengah kilogram daun kangkung, kemudian ditumbuk sampai halus dan  tambah air setengah gelas, kemudian tapis dan tambah satu sudu makan madu. Minum satu kali sehari.

  • Merawat buasir: Sediakan segenggam akar kangkung, rebus dengan 3 gelas air hingga tinggal setengah. Setelah sejuk, minum setengah gelas sebanyak 2 kali sehari.

  • Mengatasi insomnia: Bagi anda yang susah tidur malam, segeralah makan daun kangkung yang ditumis tanpa batang.

  • Merawat sakit gigi: Sediakan segenggam akar kangkung, tambahkan cuka sebanyak setengah sudu teh, kemudian rebus dengan air sebanyak 1 gelas. Minum air rebusan tersebut 1 kali sehari.

  • Melancarkan buang air kecil: Ambil segenggam akar kangkung, lalu rebus dengan 2 gelas air hingga hingga tinggal 1 gelas je. Minum air rebusan tersebut satu kali sehari.

  • Menghilangkan kelemumur: Ambil seikat daun kangkung, lalu rendam dengan air secukupnya selama 1 malam, gunakan air tesebut untuk mencuci ketika mandi, sebaiknya dilakukan setiap hari.


  • Merawat kulit yang gatal kerana ekzema: Ambil daun kangkung yang segar,rebus dengan air secukupnya selama 5 minit, lepas panas pakai air rebusan tersebut untuk mencuci bahagian yang terkena ekzema tersebut, lakukan setiap hari hingga sembuh.

  • Mengatasi gusi bengkak: Ambil 200 gram akar kangkung yang dicuci bersih, tambah sedikit je cuka, rebus dengan dengan air sedikit je air. Air rebusan tersebut boleh digunakan untuk berkumur, lakukan setiap hari hingga sembuh.

  • Menghilangkan kematu: Bahagian kulit yang menebal boleh dihilangkan dengan menyapu getah kangkung.
Hehehe haa...tu adalah antara petua kegunaan sayur kangkung untuk kesihatan. Bole la kalau nak cuba kan tapi agak leceh betul tak?

Dah ada cara yang mudah, moden dah skarang ni kan...guna je produk Shaklee :) Macam-macam ado...hehe :)

Meh cecepat kontek MY Super Health, penjimatan hebat, servis pelanggan yang bagus, ada hadiah percuma pulak tu... Calling2 la we all k 


Hotline :
0136014583 / 0196241209

FB Pages:
MY Super Health


Share:

0 comments:

Post a Comment

Saya Azura

Bonjour & Welcome

Saya ibu kepada 3 orang putera dan seorang puteri. Menyertai Shaklee sejak tahun 2013 dan berada dalam rank Supervisor. Saya bersedia memberikan perkhidmatan terbaik untuk anda..

Follow Azura

Paling diminati