Sunday, July 7, 2013

Tips Atasi Mabuk (morning sickness) Ketika Mengandung

Time first pregnancy & second pregnancy ni, memang saya mengalami morning sickness yang agak teruk jugak. Tak boleh kata morning je lah, kadang the whole day mabuk.. huhuhu.. dah nasib saya la tu..

Waktu mengandung si kembar dua tahun lepas, 3 bulan pertama adalah waktu yang sangat menduga kesabaran. Saya mengalami loya and muntah yang sangat teruk sampai berat badan turun dgn mendadak. Makan apa pun tak boleh sebab sure akan muntah semula.. Minum air kosong pun boleh muntah. Kata orang, pregnant kembar berisiko untuk alami morning sickness yang lebih teruk sebab tahap hormon kehamilan yang lebih tinggi.

Pregnant kali ni pun teruk jugak sickness ni. Still loya and muntah sampai berat  badan turun. Dua kali pregnant, dua kali juga kena masuk wad untuk drip air sampai rasa okey.. Apa pun, ni bukan lah alasan untuk tak nak pregnant lagi next time.. Cuma mungkin ambik masa yang lagi panjang la untuk anak seterusnya… Hihihihi…

Dalam  entry ni jugak, saya rasa nak share tips yang saya amalkan untuk kurangkan rasa morning sickness ni. Sepanjang pengalaman mabuk hamil or morning sickness ni, adalah dinasihatkan supaya ibu – ibu :

·         *Makan sedikit tapi kerap – walaupun takde selera nak makan, kena lah paksa diri untuk makan sebab baby perlukan makanan dari kita untuk survive kan? So, ambik biskut tawar atau apa – apa makanan ringan  sebelum waktu makan sebenar. Makan dalam kadar sedikit tapi kerap untuk elakkan perut kosong.

·        * Minum air banyak – untuk elakkan rasa loya berpanjangan

·        * Elakkan makanan yang bergoreng atau pedas-ni boleh menambahkan rasa loya

·        * Elakkan makanan yang berbau atau rasa yang menambahkan rasa loya and muntah

·        * Makan makanan berkanji seperti roti bakar atau bijiran

·         *Banyakkan rehat – mintak kerjasama dari orang lain terutamanya suami dengan melakukan kerja rumah atau menjaga anak ketika anda berehat

·         *Ambil vitamin tambahan bagi menggantikan nutrisi yang hilang selepas muntah

Pregnant kali ni, saya amalkan vitamin Vitalea, Ostematrix dan ESP untuk membantu sepanjang kehamilan. Alhamdulillah, setakat ni kandungan berada dalam keadaan yang sihat dan saya pun kurang rasa penat walaupun kena menguruskan si kembar tu.. Semoga Allah mempermudahkan segala urusan… Aminnn…


Untuk konsultasi, pertanyaan atau pesanan,
Shaklee Independent Distributor,
 AZURA
FB Page : MY Super Health

Sms/call/whatsapp/line : 019-6241209
Share:

0 comments:

Post a Comment

Saya Azura

Bonjour & Welcome

Saya ibu kepada 3 orang putera dan seorang puteri. Menyertai Shaklee sejak tahun 2013 dan berada dalam rank Supervisor. Saya bersedia memberikan perkhidmatan terbaik untuk anda..

Follow Azura

Paling diminati