Tuesday, December 31, 2013

Silica Gel

Adakah anda tahu apa itu Silica Gel? Ianya sejenis bahan yang berfungsi untuk menyerap kelembapan bagi mengelakkan pertumbuhan kulat. Silica Gel sering di temui di dalam kotak/bungkusan barangan kulit, bungkusan peralatan elektrik dan juga di dalam pembungkusan sesetengah suplemen.



"Silica gel is a granularvitreous, highly porous form of silica made synthetically from sodium silicate. Despite its name, silica gel is a solid. It is a naturally occurring mineral that is purified and processed into either granular or beaded form. As a desiccant, it has an average pore size of 24 angstroms and has a strong affinity for water molecules.
Silica gel is most commonly encountered in everyday life as beads packed in a vapor-permeable plastic. In this form, it is used as a desiccant to control local humidity in order to avoid spoilage or degradation of some goods. Because of poisonous dopants (see below) and their very high absorption of moisture, silica gel packets usually bear warnings for the user not to eat the contents. If consumed, the pure silica gel is unlikely to cause acute or chronic illnessFood-grade desiccant should not include any poisons which would cause long-term harm to humans if consumed in the quantities normally included with the items of food."
Sumber dari http://en.wikipedia.org/wiki/Silica_gel

Jadi apa maksudnya jika sesetengah produk makanan, ubatan atau makanan tambahan (Suplemen) di sertakan dengan paket Silica Gel ni? Of course la its not genuine kan...Jika terdapat Silica Gel dalam sesetengah suplemen ia menunjukkan suplemen tersebut tergolong dalam kategori bahan sintetik yang mengandungi bahan pewarna/perasa/pemanis/pengawet tiruan.

Produk dari Shaklee tidak mengandungi Silica Gel kerana sudah pasti la produk dari Shaklee di perbuat dari bahan asli tanpa bahan artifisial pon tau..kecuali bagi produk untuk kanak-kanak sahaja iaitu Chewable Vita-C dan Vita-lea for Children. Itu pon kerana di khuatiri kanak-kanak akan mengambil suplemen mereka dengan tangan yang basah maka itu akan merosakkan kualiti suplemen tersebut. Tetapi harus di ingat Silica Gel yang terdapat dalam produk kanak-kanak Shaklee ini amatlah berlainan dan unik berbanding Silica Gel yang ada dalam produk suplemen yang lain tu.

Maaf la tak bole upload gambar Silica Gel Shaklee tau, kalau nak tau jugak macam mana rupa ia kena lah beli Chewable Vita-C atau Vita-Lea for Children untuk anak-anak anda :)

Jika kita mampu untuk memilih apa yang terbaik untuk kita, anak-anak, keluarga dan alam sekitar, why not to choose the better one kan? Pilih lah Shaklee, produk kesihatan yang terbaik tanpa bahan artifisial. MY Super Health sentiasa di sisi untuk membantu :)

FB page : MY Super Health
Hotline : 0136014583

Share:

0 comments:

Post a Comment

Saya Azura

Bonjour & Welcome

Saya ibu kepada 3 orang putera dan seorang puteri. Menyertai Shaklee sejak tahun 2013 dan berada dalam rank Supervisor. Saya bersedia memberikan perkhidmatan terbaik untuk anda..

Follow Azura

Paling diminati