Wednesday, December 4, 2013

Kekal Segar dan Hebat ketika Haid

Datang bulan? Biasanya bila tengah alami haid, mesti mood ke laut kan? Sebenarnya, perubahan hormon yang terjadi sewaktu menstruasi menyebabkan wanita sedikit sensitif. Hari ni, saya nak kongsi tips kekal segar ketika haid.

  • Gunakan pakaian longgar
Memakai pakaian ketat ketika haid hanya akan menyebabkan tubuh berasa tidak selesa. Ketika haid, tubuh memerlukan ruang yang cukup untuk bernafas dengan selesa setelah kehilangan banyak darah dalam proses berkenaan. Oleh itu, kenakanlah pakaian longgar ketika ini.

  • Jauhi daging merah
Elakkan makan daging merah ketika datang bulan kerana boleh menambah rasa sakit serta pengeluaran darah yang banyak ketika menstruasi. ambillah makanan yaang lebih sihat seperti buah-buahaan dan sayur-sayuran bagi membuatkan diri lebih segar dan bertenaga.

  • Kurangkan garam
Garam perlu dikurangkan pengambilannya terutama ketika menstruasi. Masalah kembung perut mudah berlaku ketika ini maka kurangkanlah garam.

  • Mandi air suam
Segarkan tubuh yang keletihan dengan mandi menggunakan air suam. Selain memberikan rasa selesa, tubuh juga menjadi lebih bersih. Nikmati ketenangan sepenuhnya ketika air hangat menyiram tubuh yang tidak bertenaga dan rasailah perbezaannya.

  • Tidur waktu siang
Cubalah tidur pada siang hari ketika anda sedang menstrausi. Pada waktu berkenaan, tubuh mudah merasa penat dan lemas kerana kehilangan banyak zat besi dalam darah. Oleh itu, tubuh memerlukan istiraehat yang selesa bagi mengembalikan tenaga yang hilang sekaligus membuatkan diri lebih bersemangat untuk aktiviti lain.

  • Lakukan senaman
Jangan jadikan menstruasi sebagai alasan untuk menghentikan aktiviti bersenam. Lakukan dengan betul dan konsisten supaya tidak menambahkan kesakitan

Dengan Shaklee, anda boleh mengurangkan kesakitan ketika haid dengan Set Anti Senggugut;  GLA Complex dan Ostematrix.

GLA Complex digunakan untuk memelihara kesihatan sepanjang kitaran haid setiap bulan.
Ostematrix  yang mengandungi kalsium, vitamin D, magnesium, membantu mengurangkan simptom-simptom senggugut seperti perut kembung, kekejangan, retensi air, mudah meradang dan kemurungan.

Untuk sebarang pertanyaan/informasi/tempahan, sila hubungi ;

Azura
SID. 930120
sms/whatsapp : 0136014583
FB :
https://www.facebook.com/mysuperhealth
emel : mysuperhealth@yahoo.com.my
Share:

0 comments:

Post a Comment

Saya Azura

Bonjour & Welcome

Saya ibu kepada 3 orang putera dan seorang puteri. Menyertai Shaklee sejak tahun 2013 dan berada dalam rank Supervisor. Saya bersedia memberikan perkhidmatan terbaik untuk anda..

Follow Azura

Paling diminati