Thursday, April 10, 2014

Tips Berpuasa untuk ibu menyusu

Assalamua'laikum semua..
Ibu-ibu dah ganti puasa tahun lepas ke? Saya sedang dalam proses nak settlekan puasa yang saya hutang tahun lepas. Tahun lepas sarat mengandung dan bersalin pun seminggu sebelum hari raya. Memang wajib lah digantikan. 17 hari untuk diselesaikan..



Jadi hari ni nak share tips berpuasa terutama sekali untuk ibu yang menyusu. Normalnya bagi ibu menyusu, cepat haus kan? Air dalam badan selalu berkurangan sebab berkongsi dengan si manja. Sepanjang saya berpuasa ni, Alhamdulillah boleh tahan dan kuat walaupun balik kerja, bila baring sekejab, ada 3 hero dok lompat belakang badan.. :-)

BERSAHUR

+Setiap kali sahur, saya pastikan minum air kosong sekurang-kurangnya sebotol 0.5 - 1 liter
+Makan sedikit sebagai alas perut
+teruskan ambil supplemen. Saya minum ESP dan makan Vita C Plus+ Vita E
+teruskan jadual mengepam susu

BERBUKA PUASA

+jangan makan terlalu banyak ketika berbuka. Nanti penat pulak sampai terburn solat maghrib..hehehe..
+minum air kosong sekurang-kurangnya 1 liter bagi mengelakkan dehidrasi
+ambil Alfafa Complex untuk mengekalkan pengeluaran susu badan
+teruskan menyusu anak

Waktu sahur dan berbuka puasa, jangan pandang ringan terhadap intake air anda tau. Selain untuk bagi kepada anak, minum air yang banyak juga membantu menyekat selera anda untuk makan lebih banyak.. Hihihi..

Set menyusu Shaklee pun jangan diabaikan pengambilannya tau.. :-)

Selamat berpuasa ganti semua.. :-)

iR Zura
#starworldSID
013-6014583
Share:

0 comments:

Post a Comment

Saya Azura

Bonjour & Welcome

Saya ibu kepada 3 orang putera dan seorang puteri. Menyertai Shaklee sejak tahun 2013 dan berada dalam rank Supervisor. Saya bersedia memberikan perkhidmatan terbaik untuk anda..

Follow Azura

Paling diminati