Tuesday, April 22, 2014

Tips Jaga Mata

Kita menggunakan mata untuk melihat gambar, visual mahupun pemandangan di skrin komputer, televisyen dan juga telefon bimbit yang membawa kepada masalah mata 'penat' dan tidak bermaya. Apa yang perlu kita buat untuk mengatasi masalah ini?




1. Makan makanan yang kaya dengan vitamin A, C dan E yang boleh menyihatkan mata secara semulajadi.

2. Makan buah-buahan seperti beri biru, anggur dan beri goji yang mengandungi antioksida yang dapat meningkatkan daya penglihatan

3. Lakukan senaman ringan pada mata. Caranya? Gosokkan tangan anda untuk mewujudkan haba, dan letakkan tapak tangan di bahagian mata selama lima saat. Ulangi langkah ini sebanyak 3 kali sebagai salah satu cara jaga mata.

4. Senaman lain yang anda boleh cuba, ambil sebatang pensel, cuba fokus pada pensel itu dan perlahan-lahan halakan ke arah mata sehingga berada enam inci dari hidung. Selepas itu, alihkan pensel itu secara perlahan dari mata tetapi tetapkan fokus pada pensel itu. Lakukan sebanyak 10 kali.

5. Dapatkan tidur yang cukup untuk pastikan mata dapat rehat dan pulih. Tidur yang tidak cukup melemahkan daya penglihatan. Justeru, membuat kitaran tidur selama lapan jam setiap malam.

6. Anda juga boleh memilih untuk menjaga mata anda dengan Carotomax, Omega Guard atau Vita C Plus daripada Shaklee sebagai suplimen untuk mata anda.

Mata dan penglihatan adalah salah satu nikmat yang Allah beri kepada kita. Jadi, jaga mata dengan sebaiknya. Tips terakhir, jaga mata kita dari melihat sesuatu yang haram dan lagha.. Hehehehe...Kbaiii...

iR Zura
#starworldSID
013-6014583
www.facebook.com/mysuperhealth
Share:
Location: Kuala Pilah, Negeri Sembilan, Malaysia

0 comments:

Post a Comment

Saya Azura

Bonjour & Welcome

Saya ibu kepada 3 orang putera dan seorang puteri. Menyertai Shaklee sejak tahun 2013 dan berada dalam rank Supervisor. Saya bersedia memberikan perkhidmatan terbaik untuk anda..

Follow Azura

Paling diminati