Tuesday, October 7, 2014

TIPS TAMBAH BERAT BADAN

Terlalu kurus? Bosan sangat bila orang gelarkan anda 'papan lapis', 'rangka bergerak', dan ada yang lebih teruk gelaran 'drug addict'? Ish ish ish... gemuk susah, kurus pun susah.. Kalau lah ada vitamin untuk si mulut laser, mesti ramai yang nak beli kan? hehehe..

By the way, saya nak kongsikan sikit TIPS MENAMBAH BERAT BADAN.. Mungkin sesuai diamalkan untuk anda yang terlalu kurus.


BANYAKKAN MINUM AIR
Minum air masak sememangnya membantu kita lebih sihat. Semakin banyak air kita minum, semakin baiklah proses pencernaan kita sehingga gizi makanan boleh diserap ke tubuh kita secara sempurna. Jadi, biasakan minum 3 sehingga 5 gelas air masak setiap kali bangun tidur.

KUNYAH MAKANAN SEHINGGA HALUS
Mengunyah makanan sampai halus membantu proses penambahan berat badan kerana dapat memudahkan tubuh kita dalam mencerna makanan. Jangan makan terlalu gopoh. Makan dengan perlahan dan kunyah sehingga makanan anda hancur sempurna.

MAKAN SECARA TERATUR
Makan dengan teratur. Jangan abaikan sarapan, makan tengah hari dan makan malam. Makan juga snek ringan yang berkhasiat di antara waktu makan utama tapi jangan makan secara berlebihan dan tak seimbang pulak ye.

REHAT YANG CUKUP
Tubuh kita bukannya robot. So jangan terlalu bekerja keras tanpa rehat. Terlalu sibuk bekerja hanya menambahkan tekanan dan menyebabkan anda gagal mendapat berat badan yang ideal.

MINUM SUSU SECARA RUTIN
Susu penuh krim membantu anda menambah berat badan.Minum susu penuh krim 2 kali sehari bukan sahaja membantu menambah berat badan malah membantu tulang anda menjadi lebih sihat dan kuat.

BERHENTI MEROKOK
Merokok hanya menjadikan anda kurus secara tidak sihat. Hentikan merokok kerana hanya akan memudaratkan kesihatan anda.

SENAMAN SECARA BERKALA
Jadikan amalan untuk meningkatkan berat badan secara sihat. Oleh itu,walaupun anda berniat untuk menambahkan berat badan, sila lakukan secara sihat.Jangan sekadar makan banyak tapi senaman tak buat. Alamatnya, anda pasti berjaya menaikkan berat badan dan berpenyakit.

PROTEIN
Pastikan anda menyertakan protein dalam diet seharian anda. Protein akan mengisi jaringan otot sehingga otot dapat mengembang. Sumber tenaga yang baik biasanya didapati daripada daging dan telur. Boleh juga didapati dalam suplemen atau multivitamin.


Nota : ESP dan Mealshakes merupakan antara produk Shaklee yang mempunyai kandungan protein yang tinggi. Ya, ESP juga membantu menambahkan berat badan. Nak tau caranya? SMS/WHATSAPP 013-6014583 untuk ketahui cara makan ESP untuk menaikkan berat badan anda.


Puan Seri Azura
SMS/WA : 013-6014583
Email : mysuperhealth@yahoo.com.my
FB : MY Super Health
Share:

0 comments:

Post a Comment

Saya Azura

Bonjour & Welcome

Saya ibu kepada 3 orang putera dan seorang puteri. Menyertai Shaklee sejak tahun 2013 dan berada dalam rank Supervisor. Saya bersedia memberikan perkhidmatan terbaik untuk anda..

Follow Azura

Paling diminati