Tuesday, July 8, 2014

POSISI PENYUSUAN IBU HEBAT

Posisi penyusuan adalah cara bagaimana ibu boleh memegang bayinya semasa menyusu.

KEDUDUKAN IBU
Sebelum ibu meletakkan bayi yang hendak disusuinya, ibu terlebih dahulu hendaklah memastikan kposisi penyusuan yang betul dan selesa. Kedudukan yang ibu boleh amalkan ialah ;

  • Duduk, sama ada di atas kerusi, sofa, kerusi malas, katil atau di atas lantai
  • Berbaring, sama ada menelentang dengan meninggikan kepala atau mengiring
Bagi ibu yang bersalin caesar, posisi penyusuan  dalam kedudukan baring mengiring iaitu meninggikan sedikit kepala ibu dan bayi menghadap ibu adalah kedudukan yang baik dan selesa diamalkan. Bagaimanapun, ibu mesti berhati-hati supaya tidak tertidur bagi mengelakkan bayi lemas.

Bagi ibu yang mempunyai anak kembar, posisi penyusuan bawah ketiak paling sesuai dan mudah dipraktikkan. Tubuh bayi boleh disokong menggunakan bantal menyusu (nursing pillow), manakala ibu memgang dan mengampu kepala bayi. Menyusu sambil berdiri atau berjalan juga boleh, tetapi kaedah ini lebih sesuai untuk bayi lebih besar.

Jangan bongkokkan tubuh untuk menyusu kerana ini boleh menyebabkan ibu sakit dan lenguh tubuh. Jangan lupa pastikan keselesaan diri sendiri terlebih dahulu sebelum meletakkan bayi pada kedudukan yang selesa. Posisi penyusuan yang selesa lebih menggembirakan ibu dan bayi.Barulah penyusuan ibu berjalan dengan lancar.

Jika anda mempunyai masalah selalu letih dan tidak bersemangat akibat berjaga malam menguruskan bayi, dapatkan SET MENYUSU SHAKLEE SUPERB. Membantu anda lebih sihat dan ceria untuk meneruskan perjuangan anda menyusu anak.

KLIK SINI UNTUK PESANAN SET MENYUSU SHAKLEE SUPERB


SET MENYUSU SHAKLEE membantu memberikan kesihatan yang baik, mood yang ceria dan bersemangat. Dengan itu, ibu-ibu akan dapat menghasilkan pengeluaran susu ibu yang berkualiti.
Share:

0 comments:

Post a Comment

Saya Azura

Bonjour & Welcome

Saya ibu kepada 3 orang putera dan seorang puteri. Menyertai Shaklee sejak tahun 2013 dan berada dalam rank Supervisor. Saya bersedia memberikan perkhidmatan terbaik untuk anda..

Follow Azura

Paling diminati