Wednesday, May 7, 2014

SENGGUGUT TERUK TANDA ENDOMETRIOSIS?

Penyakit Endometriosis merupakan satu penyakit yang agak biasa dan berlaku di seluruh dunia. Anggaran masa kini telah meletakkan jumlah wanita menghidap endometriosis sekitar 5% hingga 20% terdiri daripada wanita yang masih subur (boleh melahirkan anak).

Simptom endometriosis yang utama ialah kesakitan ketika haid (senggugut) yang teruk dan berulang – ulang. Terdapat sesetengah wanita hanya mengadu tidak selesa atau tidak berasa sakit walaupun mengalami endometriosis pada peringkat paling teruk.

Sebaliknya sesetengah wanita mungkin mengalami kesakitan yang agak kuat walaupun hanya mengalami endometriosis pada tahap paling minimum. Terdapat sebilangan kecil wanita yang akan menghadapi masalah fertiliti jika senggugut berlaku secara berterusan. Berkemungkinan besar mereka yang mempunyai masalah senggugut melampau ini  mengalami penyakit endometriosis.

Keguguran pada peringkat awal kehamilan juga boleh berlaku bagi penghidap endometriosis. Punca sebenar tidak dapat dipastikan, namun kemungkinan besar, endometriosis mengganggu aras hormon seperti estrogen dan progesteron dan menggangu proses pertumbuhan janin, selain berisiko mengalami keguguran berulang.

Bagi sesetengah wanita, endometriosis hanya disedari semasa menjalani pemeriksaan kesuburan. Namun begitu, bukan semua penghidap endometriosis sukar hamil. Terdapat pelbagai kaedah untuk merawat endometriosis. Rawatan bagi setiap penghidap mungkin berbeza bergantung pada simptom yang dialami, faktor usia serta keinginan wanita untuk hamil.  Bagi mereka yang tidak memerlukan rawatan secara pembedahan, rawatan melalui ubat – ubatan ataupun hormon mungkin sesuai untuk mengatasi masalah tersebut.

Suplemen juga merupakan salah satu usaha untuk merawat endometriosis. Antara suplemen Shaklee yang kami cadangkan ialah

GLA Complex – membantu mengawal kecelaruan hormone dalam badan wanita terutamanya berkaitan masalah hormone seperti menopause, simptom PMS atau kitaran haid.
Vita E – menghalang pertumbuhan semula sel abnormal
Vita C – membantu meningkatkan tahap imunisasi badan individu dan menghalang antioksidan lain
B Complex – vitamin anti stress, membantu mengurangkan stress yang merupakan salah satu punca endometriosis

Nota : Produk – produk ini tidak bertjuan untuk mendiagnos, merawat, mengubati atau mencegah sebarang penyakit

Suplemen bertindak sebagai pembantu dan bukannya penyembuh. So, sila dapatkan panduan yang betul. Jangan abaikan amalan gaya hidup sihat, dan berdoalah kepada Yang Maha Berkuasa..

Anda ada sebarang soalan atau pesanan?
Sila hubungi saya melalui
SMS/WHATSAPP/CALL : 013-6014583
FB : MY Super Health




Share:

0 comments:

Post a Comment

Saya Azura

Bonjour & Welcome

Saya ibu kepada 3 orang putera dan seorang puteri. Menyertai Shaklee sejak tahun 2013 dan berada dalam rank Supervisor. Saya bersedia memberikan perkhidmatan terbaik untuk anda..

Follow Azura

Paling diminati