Thursday, April 20, 2017

CARA MENGAWAL PARAS GULA KETIKA MENGANDUNG

Setiap kali pergi check up kesihatan anak di Klinik Kesihatan, kak Z selalu tengok senarai nama ibu hamil yang ada GDM. Ramai juga ibu pregnant yang ada masalah GDM ni.

Apa tu GDM? GDM ialah gestational diabetes mellitus atau dalam nahasa melayunya, diabetes gestasi. Diabetes gestasi ialah kencing manis (diabetes) yang dialami ketika mengandung.

Diabetes akan berlaku apabila badan tidak boleh menghasilkan sejenis hormon iaitu insulin, dengan secukupnya. Insulin dihasilkan oleh pankreas dan berfungsi untuk mengawal jumlah gula dalam darah dan menyimpan gula yang tidak diperlukan dengan segera.

Semasa kehamilan, badan kita akan menghasilkan lebih insulin untuk memenuhi keperluan bayi, terutamanya ketika pertengahan kehamilan. Jika badan tidak boleh menyediakan insulin tambahan , kita akan mempunyai terlalu banyak gula dalam darah dan akan menyebabkan menghidap diabetes gestasi.

Diabetes ketika hamil boleh menyebabkan fizikal anak yang besar dan akan menyebabkan kesukaran ketika melahirkan. Adakalanya, kelahiran secara pembedahan (caesarian) akan dilaksanakan.

Selain itu, kehamilan dengan secara diabetes boleh cenderung menyebabkan anak mendapat penyakit diabetes atau obesiti.

Kita boleh mengurangkan risiko menghidap GDM dengan cara ;
- mengamalkan diet seimbang
- bersenam dengan cara selamat
- mengawal peningkatan berat badan
- berhenti merokok
Anda boleh mengurangkan risiko menghidap diabetes gestasi dengan cara:

ESP sesuai diamalkan sepanjang kehamilan bagi mengawal paras gula dalam darah. ESP yang mempunyai indeks glisemik rendah memecahkan gula dengan perlahan-lahan sambil membebaskan glukos ke dalam sistem badan kita.



Minum 2 gelas ESP setiap hari sepanjang kehamilan dapat menjadikan badan lebih bertenaga, kulit lebih cantik dan sihat.

Ibu-ibu kalau nak dapatkan ESP, boleh hubungi saya ye..

ZURA
0136014583
Share:

0 comments:

Post a Comment

Saya Azura

Bonjour & Welcome

Saya ibu kepada 3 orang putera dan seorang puteri. Menyertai Shaklee sejak tahun 2013 dan berada dalam rank Supervisor. Saya bersedia memberikan perkhidmatan terbaik untuk anda..

Follow Azura

Paling diminati