Friday, August 18, 2017

PRODUK KECUTKAN BENGKAK TONSIL

TONSILLITIS

“Catarrhal Tonsillitis” akut atau “Superficial Tonsillitis” akut adalah kemerahan pada permukaan tonsil sahaja akibat daripada sakit tekak umum (pharyngitis). Kebanyakkannya disebabkan oleh jangkitan kuman virus.

“Follicular Tonsilitis” akut pula adalah bintik-bintik kuning nanah di atas permukaan tonsil disebabkan jangkitan merebak ke dalam kripta (rongga kecil dan halus di permukaan tonsil).

GEJALA

-Sakit tekak
-Sukar menelan
-Demam panas – 38°C hingga 40°C, seram sejuk dan menggigil
-Sakit telinga – disebabkan oleh “referred pain” (sakit yang berasal di tekak tetapi turut dirasai ditelinga kerana mempunyai saraf yang sama) atau disebabkan oleh komplikasi tonsillitis seperti jangkitan kuman di telinga tengah (Otitis media akut).
-Gejala lain – sakit kepala, lemah tubuh, sakit badan, sembelit, hilang selera makan, sakit perut (limfadenitis mesentrik)

TANDA

-Nafas berbau busuk dan lidah kering bersalut putih
-Lelangit dan anak tekak berwarna merah terang
-Tonsil – merah, bengkak dengan nanah atau membran/selaput putih di permukaan
-Tonsil – membesar, bertemu di garis tengah dan menyempitkan kerongkong. Bengkak (edema) di anak tekak dan lelangit (“parenchymatous tonsillitis”).Kelenjar limfa di leher (“jugulodigastric lymph node”) membesar dan sakit.

RAWATAN

-Berehat
-Minum air secukupnya
-Makan secara sihat
-Melegakan kesakitan
-Meredakan demam

sumber daripada https://buff.ly/2vPaGac

Biasanya kalau MAH ada masalah tonsilitis ni, selain daripada antibiotik dan ubat-ubat yang sesuai, doktor juga cadangkan untuk bagi makan ais krim perisa vanilla (cawan) bagi meredakan merah-merah. Kerapkan bagi minum kosong dan makan sup disebabkan anak-anak jadi kurang selera makan.

Kak Z juga mengambil inisiatif sampingan iaiti beri makan Nutriferon. Nutriferon adalah produk Shaklee yang dihasilkan bertujuan untuk ‘boost’ sistem perlindungan imuniti tubuh – interferon.

Interferon adalah sejenis protein yang dihasilkan oleh tubuh kita untuk melawan virus, sekaligus mengelakkan virus tersebut ‘membiak’ dalam tubuh kita.

Nutriferon dihasilkan daripada ekstrak 4 tumbuhan (biji labu, bunga sunflower, honeysuckle jepun dan biji plantagi) yang mempunyai daya kebolehan mendorong pengeluaran semulajadi interferon tubuh.

Setiap rumah wajib ada Nutriferon tau!

#gempakbintang
#fantastic4
Share:

0 comments:

Post a Comment

Saya Azura

Bonjour & Welcome

Saya ibu kepada 3 orang putera dan seorang puteri. Menyertai Shaklee sejak tahun 2013 dan berada dalam rank Supervisor. Saya bersedia memberikan perkhidmatan terbaik untuk anda..

Follow Azura

Paling diminati