Saturday, August 12, 2017

TIPS PEMAKANAN SIHAT UNTUK RAKYAT MALAYSIA

Kak Z rasa dah tiba masanya kita amalkan pemakanan sihat. Dengan keadaan semasa yang sentiasa mendedahkan diri kita dengan penyakit. Jadi penting tau pemakanan sihat ni.

Kak Z nak kongsikan beberapa tips pemakanan sihat. Mungkin dapat memberi panduan kepada pembaca semua.

 Amalkan pinggan sihat - suku suku separuh
Suku : Nasi, mee, roti, bijirin, produk bijirin atau ubi
Suku ke II: Ikan, Ayam, Daging dan kekacang
Separuh : Buah-buahan dan sayur-sayuran

Boleh google pelbagai menu pinggan sihat ni. Sekurang-kurangnya ada juga idea nak masak dan nak makan apa yang meningkatkan kualiti tahap kesihatan kita kan?

Kurangkan gula dan garam
Memang susah juga bagi yang dah biasa dengan gula dan garam. Tapi kena ingat juga, yang sedap tak semestinya bagus. hihihi. Kurangkan sedikit gula dan garam dalam masakan, lebihkan senyuman gitu. lakukan secara berperingkat.

Elakkan makanan berminyak
Minyak sinonim dengan kolesterol. Kurang lebih baik. Kalau boleh, masak makanan guna air fryer, bagus juga. Memang boleh kurangkan banyak minyak. Jimat pun jimat.

Elakkan makanan berproses
Sosej, makanan dalam tin, makanan sejuk beku dan lain-lain lagi antara contoh makanan berproses. Dah tentu proses pembuatannya melibatkan kandungan bahan kimia yang tinggi bagi menjadikannya tahan lebih lama kan? Wallahualam.

Elakkan makanan segera
Kalau sekali sekala boleh lah. Tapi janganlah jadikannya tabiat sampai tak boleh hidup tanpa makanan segera. Makanan segera anta penyumbang masalah kesihatan rakyat Malaysia. Homemade lebih baik.

Banyakkan minum air kosong & kurangkan air manis
Bila sebut yang manis, mesti kita teringatkan penyakit diabetes. Jadi, sentiasa juga beringat apa kesannya nanti. 

Makanan rebus atau panggang tanpa minyak lebih baik.
Ini cuma cadangan sahaja. Tapi memang betul lebih baik daripada masakan yang berminyak dan banyak perasa ni.

Menukar cara pemakanan yang lebih baik bukan sahaja membantu kita lebih sihat, malah dapat juga menurunkan berat badan. Biar turun berat badan secara sihat dan seimbang gitu. Badan lebih sihat, kehidupan lebih bermakna.

Jom kita ubah! Selamat mencuba tips ni ye!
Share:

0 comments:

Post a Comment

Saya Azura

Bonjour & Welcome

Saya ibu kepada 3 orang putera dan seorang puteri. Menyertai Shaklee sejak tahun 2013 dan berada dalam rank Supervisor. Saya bersedia memberikan perkhidmatan terbaik untuk anda..

Follow Azura

Paling diminati

Google+ Followers